Artiklar och sånt

 

 

 

 

Stiftelsen är i dagsläget vilande. Denna webplats är får att få

information om det vi kommer sträva efter så fort vi kommit

igång igen. Är du inspirerad av att hjälpa till på något sätt,

skicka gärna ett mail till info [@] sudbury.se

 

Att tillåta frihet

Insamlingsstiftelse för främjandet av Sudburyskolor i Sverige

Den bästa introduktionen till modellen

  • Sedan 1968 har de inblandade med SVS skrivit mycket om modellen - både i teori och praktiken. På deras hemsida finns ett online bibliotek, där man kan läsa om hur skolan faktiskt fungerar, vilka principer ligger bakom modellen, och få en bild av elevernas vardagsliv.

     

Svar till de vanligaste invändingar mot modellen

  • Här finns en lista över det som brukar sägas mot modellen - samt förstås försvar mot dem; och vid slutet, några tankar kring varför en Sudbruyskola kan vara bra för just Sverige.

 

Varför ska det finnas en Sudburyskola i just Sverige?

  • Egentligen tycker vi att det alternativet ska finnas i alla länder där ett skolväsende finns. Som Jim har skrivit i många andra brev och artiklar, finns det dock särskilda unika förutsättningar i Sverige som skulle kunna leda till en bra och hållbar lösning för etablerade, äkta, Sudburyskolor som stöds ekonomkiskt av staten eller kommunen. Bevis på att detta är tänkbart finns bland annat i den artikeln, skriven av den välkända journalist och författare Lena Andersson, och publicerad i Sveriges största dagstidning.

     

Jims brevväxling med Utbildningsdepartementet

  • Innan stiftelsen grundades, öppnade Jim en korrespondans med Utbildningsdepartementet och Skolinspektionen. Han ville förklara vad modellen handlade om, och få veta om det fanns någon politisk vilja att driva fram modellen här. Ganska fort fick han reda på att, enligt Utbildningsdepartementet, var det ingen idé. Här kan du läsa Jims första brev till Skolinspektionen, som kopierades till Jan Björklund. Kort därpå skickade han ett brev till, just till Jan Björklund, för att förklara några tankar bakom en läroplans betydelse. Det får du läsa här.

     

Om du är intresserad av att läsa alla inlägg och svar, kan du bläddra genom en PDF portföjl här. Detta nog kräver Acrobat Reader 9.

 

Sveriges skolväsendets historia

  • När det blev klart att vägen till en Sudburyskola i Sverige var avstängt, åkte Jim på kurs i Pedagogik vid Göteborgs Universitet. Han var huvudförfattare till ett paper som handlade om demokratisk utbildning, och hur den ser ut jämfört med andra skolor - och hur ach varför skolan blev till i Sverige. Läs den här.

     

Skillnaden mellan Sudbury modellen och andra progressiva skolor

  • Den här är en av de bästa förklaringar till ett påstående man brukar höra när man börjar berätta vad en Sudburyskola är: "ah, så Sudburyskolor är lik si eller så skolor..." Dessutom förtydliggör artikeln andra aspekter av modellen i praktiken.

     

Matte

  • Vårt samhälle har en tendens att prioritera de naturvetenskapliga ämnena över andra. Nu med allt prat om den svenska skolans försämrade resultat i PISA mättningen, och regeringens gymnasieskola reform som bland annat minskar ännu mer vikten av de kulturella ämnena, är det svårt att komma undan retoriken. Matte har fått särskild fokus i debatten - det är prat om praktisk matte, förnyelse av just matematik undervisning med mera. Den här artikeln skrevs sent 60-talet, av en av SVSs grundare, som var själv inblandad i USAs förösk att förnya matte undervisingen under 50-talet. Budskapet är enkelt - de som vill lära sig, lär sig; och det spelar ingen roll hur mycket man trycker på de andra, det underlättar saken inte.